Саунд-дизайн / Фільми

Хороше відео – це не лише цікава ідея та якісне зображення. Не менш важливу роль у виробництві будь-якого контенту відіграє саме звук.
Аби викликати емоції та відобразити певний настрій, звук використовували ще у доісторичні часи. Спочатку – у традиційних обрядах, згодом – у театральних виступах, а тепер й у кіно та рекламній галузі.


Присутність або відсутність певного звуку "у правильному місці, у правильний час" може докорінно змінювати сприйняття матеріалу глядачем.
"Ви відмінно справляєтеся зі звуком, якщо цього ніхто не помічає", – так описував якісний саунд-дизайн американський звукорежисер Гері Рідстром. Він 19 разів був номінований на премію "Оскар", з них у 7 випадках – отримав заповітну статуетку.
Звуки у фільмах
Фільми створюють, використовуючи звуки трьох типів. А саме – людські голоси, музику та звукові ефекти. Все це разом має вирішальне значення для того, аби фільм здавався глядачам реалістичним.
МУЗИКА – дуже важливий елемент, вона створює загальну атмосферу фільму. Підсилює переживання, змушує серце битися частіше, викликає бажання співпереживати тому чи іншому персонажу.

ДІАЛОГ визначається як розмова двох або більше людей у фільмі. У фільмі може бути й монолог, коли персонаж говорить голосно наодинці. Все це дає глядачеві розуміння того, що відбувається у фільмі, робить історію цілісною.

ЗВУКОВИЙ ЕФЕКТ – будь-який звук, окрім музики чи мови, штучно відтворений для фільму. Наприклад, звук шторму або скрипучих дверей. За допомогою звукових ефектів глядач більше залучений до фільму.
Шумові ефекти
Окрему увагу варто приділити саме шумовим ефектам, англійською – Foley. Мовиться про відтворення повсякденних звукових ефектів – від шелесту дерев та кроків до скрипіння дверей чи биття скла. Частину з таких, здавалося б, вкрай важко правильно записати на знімальному майданчику.

Захопити оригінальний звук під час зйомкок практично неможливо. Через це його майже повністю потрібно згодом перезаписати.

Фахівців, які вміють створювати необхідні звуки, використовуючи різноманітний реквізит, називають фоллі або ж шумовиками. Вони доповнюють або замінюють звук, записаний на знімальному майданчику. Основне їхнє завдання – глядачі не повинні здогадатися, що звук записаний вже після зйомок.

Оригінальний звук VS Шумові ефекти

• Часто оригінальні звуки, записані безпосередньо на майданчику, недостатньо переконливі, аби підкреслити ту чи іншу дію у кадрі.
• Нерідко для створення реквізиту чи декорацій використовують матеріали, які хоча і візуально нагадують, але насправді не схожі на справжні відповідники. Інший матеріал майже автоматично означає дещо спотворений звук.
• Вибухи чи ДТП у фільмі часто додають вже на постпродакшині, за допомогою комп'ютерної графіки. Оригінального звуку у такому випадку просто не існуватиме, його потрібно буде записувати окремо.

Як працюють спеціалісти-шумовики? Вони використовують різноманітний реквізит для створення специфічних звуків. Наприклад, аби записати звук кроків, одягають певний вид взуття та обирають відповідну поверхню. Дерев'яна підлога, асфальт, трава – все це звучатиме по-різному.

Фахівці додають акценти й на звуки, які важко прописати на зйомках. Мовиться про навіть найменший рух. Наприклад – схрещування ніг у джинсах.

Аби передати нетипічні звуки, зокрема для фільмів жахів, шумовики часто використовують продукти. Аби передати хрускіт кісток, використовують... макарони! А от як записати звук для феї, яка рухає крилами? Неочікувано, але знадобиться велосипедне колесо й медіатор. Звук романтичного поцілунку, який ми бачимо у кадрі, насправді записує одна людина – доводиться цілувати свої ж руки.
Приклади з відомих фільмів
• Достатньо "попітніти" творцям ВОЛОДАРЯ ПЕРСТНІВ. Адже більшість істот там – видумані, відповідно звуки доводилося записувати "з нуля". Страхітливі барлоги – це насправді звук шлакоблоку, який тягнуть по дерев'яній підлозі. А звук, яким супроводжується поява назґулів, лише тертя пластикових стаканчиків один об одний.

• Аби передати стогін та рев чудовиськ із ҐОДЗІЛЛИ, довелося терти долонями повітряні кульки та тягнути гумові чоботи по струнах контрабасу. Крім цього, використовували й іржання віслюка. Втім, завдяки чому вдалося відтворити звук головного персонажа – творці фільму вирішили не розповідати.
• Ще один цікавий приклад – легендарні світлові вечі у ЗОРЯНИХ ВІЙНАХ. Це – поєднання шуму, який видає проектор та звуку, який вдалося спіймати, наблизивши мікрофон до монітора телевізора.

• Тиранозавр у ПАРКУ ЮРКСЬКОГО ПЕРІОДУ "реве" завдяки запису звуку дитинчати слона, накладеним на рик тигра й алігатора.

• Інколи аби відтворити звук, потрібно вдатися до найнеочікуваніших рішень. Наприклад, аби озвучити, як собака лиже щоки Вуді у мультику ІСТОРІЯ ІГРАШОК, один із звукорежисерів вирішив дати корові облизати арахісову пасту зі свого ж лиця.


Звукові "Оскари"
З 1930 року Академія кінематографічних мистецтв і наук щорічно присуджує "Оскар" за найкращий звук, тобто – найбільш органічне звукове зведення фільму. Нагороду отримують звукорежисери зведення і перезапису.

Іншу нагороду, "Оскар" за найкращий звуковий монтаж, вручають також звукорежисерові, інколи – разом із звуковими дизайнерами фільму. У різні роки ця премія також носила назву "за найкращі звукові ефекти" та за "найкращий монтаж звукових ефектів".